محمود جمال

احداث فلسطين

حماس تقتل اطفال غزة

أي حد متابع من زمان لعبة القط والفار بين الجيش الإسرائيلي وبين عصابة حماس، هيلاحظ إن كل مرة صور الأطفال هي اللي بتتصدر المشهد من الجانب الحماساوي !!
هل بني إسرائيل تقمصوا دور فرعون التوراة مثلاً، وبقوا يعتمدوا إستراتيجية قتل كل الأطفال حديثي الولادة عشان ميفرخوش إرهابيين؟!

الحقيقة إنك مش محتاج أكتر من الرجوع بذاكرتك سنة للوراء، لتستعيد مشهد الأطفال اللي كان الإخوان بيخروجوهم من دور الأيتام في مصر، شايلين أكفانهم، عشان تعرف إن دي إستراتيجية إخوانية بإمتياز، مسلسل هيتم إعادته حتي أخر شهيق للعصابة.

في غزة، بيتبعوا نفس الإستراتيجية، لكن بإختلاف طفيف.. بيخبوا أسلحتهم في بيوت الأهالي، مش في مخازن سلاح، خارج نطاق الأماكن السكنية المزدحمة زي ما كل الدنيا بتعمل.. وإسرائيل راصده كل الأماكن دي، وبمجرد ما حماس بتعلب بديلها بتضرب البيت باللي فيه، واللي متوقع جداً إنه لا يخلوا من أطفال..

ورغم قسوة المشاهد، المقتطعة من سياقها، إلا إن العالم كله لا يحرك أمامها ساكن، ولا يبدي أي ذرة تعاطف، مش لأنه عالم من الأشرار ومصاصي الدماء.لأ ..لأن الدنيا كلها عارفة إللي فيها، وفاهمة دنائة الإخوة البعدة.. والقانون الدولي نفسه بيسمح لإسرائيل إنها تعمل كده، إنها تضرب أي مكان مدني، طالما الإرهابيين بيتخذوا منه درع، أو مأوي لممارسة نشاطهم.

ولو رجعت بذاكرتك لسنة 2000 أيام مشهد قتل محمد الدرة، هتلاحظ إن العالم كله أبدي تعاطف، وأدان إسرائيل بشدة، لأن المشهد كان واضح، كان إستهداف مدني أعزل.. مش تمثيلية من بتوع حماس.

أيوة حماس هي اللي بتقتل أطفال غزة، زي ما الإخوان قتلوا بنت سيد فايز، بعلبة حلويات مفخخة يوم مولد النبي!

اقرأ ايضاً صفحات رأي متعلقة على جريدة احداث اليوم:

اضيف بتاريخ: Saturday, July 12th, 2014 في 13:22

كلمات جريدة احداث: , , ,

6 رد to “حماس تقتل اطفال غزة”

  1. bu husam
    30/09/2014 at 16:26

    والله يظهر انك ترى بعين شارون ابوك ولا نتنياهو اخوك. الم تشاهد قصف مدارس الانروا هل يشك احد ان حماس تخزن اسلحة فيها ولا اصابك العمى عندما ضربت اسرائيل الاطفال على شاطيء بحر غزة. انا اقترح لك ان تعمل بالجيش الاسرائيلي وتقتل الفلسطينين في المساجد والكنائس فضلا عن دور السكن

  2. ميرا
    31/08/2014 at 03:01

    حماس هى من تجعل اسرائيل الى يمنا هذا تحتل قطاع غزه لانها تستفيد من القضيه بشكل كبير وكل ما تشعر بانها اصبحت منبوذه من العرب بسبب افعالها المشينه وتدخلها فى قتل جنود وشعوب البلاد الاخرى تستعطف العالم بفعل ما واخره عندما عملت سوبر مان وخطفت الجنود الاسرائيلين واول ما الاسرائيليين ردوا وهى تعلم ان ردهم عنيف وهى مش قده سافرت للدوحه وتركيا حتلى تشرب على دم الشعب الفلسطينى القهوه هذه هى حماس الاخوانيه ولن ننسى مافعلته لنا ولن تختصر القضيه الفلسطينيه فى حماس ابدا حماس شو اعلامى فقط وهى حركه خائنه من الدرجه الاولى

  3. فلسطين قلبى
    27/07/2014 at 17:38

    ع فكرة بقى انتو اصلا اصلا كذابين وزى ما الاعلام المصرى المضلل كان بيدافع عن مبارك والفساد وبيدافع حاليا عن السيسى وكل الكدابين بيدافع برضو عن حبيبة القلب بلد الصهاينة اتقوا الله بقى دى حماس مقاومة بجد وكتائب القسام اشجع جيش ف العالم وحماس الوحيدة اللى بتدافع عن فلسطين وحرية فلسطين -_- كفاااااااااااااااااية كدب وتضليل بقى ربنا هيحاسبكوا ع كدبكوا دا

  4. فلسطيني
    15/07/2014 at 12:20

    هذا هو تعليقي يا من تدافع عن يهود
    مجزرة بحر البقر هي هجوم شنته القوات الجوية الإسرائيلية في صباح الثامن من أبريل عام 1970 م، حيث قصفت طائرات من طراز فانتوم مدرسة بحر البقر المشتركة في قرية بحر البقر بمركز الحسينية بمحافظة الشرقية في مصر، أدت إلى مقتل 30 طفلا وإصابة 50 آخرين وتدمير مبنى المدرسة تماماً.[4][5]
    نددت مصر بالحادث المروع ووصفته بأنه عمل وحشي يتنافى تماماً مع كل الأعراف والقوانين الإنسانية واتهمت إسرائيل أنها شنت الهجوم عمداً بهدف الضغط عليها لوقف إطلاق النار في حرب الإستنزاف ، بينما بررت إسرائيل انها كانت تستهدف أهدافاً عسكرية فقط ، وأن المدرسة كانت عبارة عن منشأة عسكرية مخفية.

  5. لاتالن
    14/07/2014 at 19:14

    اللهم انى صايم مش لاقى رد اقولهولك غير ده

  6. hellokitty
    13/07/2014 at 06:24

    مقال مستفز فعلا يعني كل البيوت البتتقصف والشهداء البيسقطوا يوميا ده عشان حماس خبت في بيوتهم اسلحه واسرائيل بريئه وبتدافع عن نفسها وحماس مجرمه ده كلام حتي طفل صغير مابيصدقه وبرايك ليه اسرائيل تستهدف حماس مش عشان هي حركة مقاومه وبتدافع عن الشعب الفلسطيني وبالنسبه للعالم هو عمره مااتحرك ولاحيتحرك لانو الاعلام الغربي مضلل وهمه تجميل صورة اسرائيل.

اترك تعليقاًً على هذا الرأي